Consumptie christendom

25-10-2025

Consumptie christendom
Lezen Handelingen 6:1-7

Kan het zo zijn dat wij een vorm van 'consumptie christendom' zijn gaan aanhangen?
Klopt het dat alle verantwoordelijkheid voor de organisatie van een kerk bij een kerkenraad hoort te liggen?
Ontvangt één persoon woorden van de Heilige Geest of ontvangt iedereen woorden?
Moet er een vaste structuur zijn met een liturgie?
Krijgt de Heilige Geest nog wel de ruimte?
Hoeveel mensen in de kerk voelen zich nog verantwoordelijk voor een taak?
Hoeveel mensen ervaren nog een roeping van God?
De antwoorden op bovenstaande vragen mag je zelf bedenken.

Er komen nog 2 vragen bij mij op:

  1. Waar verschilt onze gemeenschap met die van de eerste kerk in Handelingen?

  2. Hoe komen wij deze verschillen te boven?

Deze vragen wil ik graag met je behandelen.

1. Waar verschilt onze gemeenschap met die van de eerste kerk in Handelingen?
De reden dat maar weinig mensen een roeping ervaren heeft mogelijk te maken met het verstaan van Zijn roepstem. Ik denk dat iedereen in de gemeente geroepen wordt voor een taak. Grote gemeenschappen hebben vaak een strakke regie, waardoor men meer focus op het leiderschap zou kunnen krijgen, dan op Jezus. Dit kan het verstaan van de stem van de Heer in de weg staan.

Laten we even teruggaan naar dat wat de gemeente in Handelingen typeerde:
a. Deze gemeente was vol van de Geest. Hand.2:2; 4:31
b. Deze gemeente had apostelen, diakenen op het niveau van een stad. Hand.6:2-4
c.De apostelen stelden nieuwe oudsten aan op het niveau van huisgemeenschappen. Hand.14:23;
Titus 1:5-9

a. Vervuld met Gods Geest. In bijna alle hoofdstukken van Handelingen zien we dat het leiderschap en zij die door hen de handen worden opgelegd, worden vervuld met Gods Geest. Het lijkt wel of God gaat meewerken als zij bereid zijn om uit te stappen.
Toewijding is misschien wel de belangrijkste eigenschap die zij hebben. Door de toewijding gaat de Heilige Geest als Helper functioneren en worden zij aan de lopende band bemoedigd, waardoor zij, vol van de Geest, weer anderen konden bemoedigen en diezelfde vervulling konden uitdelen door handoplegging, gebed en vele wondertekenen.

b. Oudsten en diakenen op het niveau van een stad. Dit punt is misschien wel de reden van de huidige verdeeldheid in denominaties. De organisatie die wij zien in Handelingen was op stadsniveau. Het betreft hier circa 20.000 gelovigen. Hand.4:4 spreekt over 5000 mannen, oftewel vrouwen en kinderen niet meegeteld. Deze bestuursvorm hebben wij op elke kerk(gebouw) toegepast. Hierdoor zijn het autonome organisaties geworden. Vaak wel verbonden aan een landelijk (soms gezaghebbend)kerkelijk bureau of zelfs internationaal, echter onafhankelijk functionerend van andere lokale kerken.
De apostelen(uitgezondenen) hadden apostolisch gezag in een gemeente(stad) en de taak om nieuwe oudsten en hun huisgemeenten toe te rusten middels de dienst van het Woord en gebed. Hand.6:4
De diakenen hadden tot taak om de tafels te bedienen. Dit kunnen we zien als letterlijk voedsel verdelen, maar mogelijk wordt hier ook bedoeld om te voorzien in geestelijke en materiële noden. Vaak ten aanzien van weduwen, waarvan we lezen dat zij werden achtergesteld. (Hand.6:1)

c. Nieuwe oudsten op het niveau van huisgemeenschappen. Deze eerste gemeente groeide zo snel, dat het menselijkerwijs niet mogelijk was om hier een getraind leiderschap aan te verbinden. Ik kan mij zo voorstellen dat met de hulp van de Heilige Geest, verantwoordelijkheid werd gegeven aan iedereen. Per huisgemeenschap was er een oudste, die zelf werd toegerust door de apostelen. Voor materiële nood, maar ook conflicten(hand.6:1), werden zij bijgestaan door de diakenen. Zelf waren zij in staat om hun huisgemeente toe te rusten doordat zij vol van de Geest waren.
Niet voor niets was er in elke stad een oudstenraad die regelmatig bij elkaar kwam onder het apostolisch gezag. Hand.15:22


2. Hoe komen wij deze verschillen te boven?
Met dit alles in onze gedachten lijkt het logisch hoe wij dit te boven moeten komen.
De vraag is misschien veel meer een eeuwenoude vraag: Zijn leiders bereid hun posities af te staan? Zijn leiders bereid te gaan bidden en vasten voor hun persoonlijke roeping en die van hun dorp of stad? 
De geschiedenis leert ons, maar ook de vervolgde kerk, dat in tijd van verdrukking de gevestigde geestelijk orde verdwijnt en er een discipelschaps-beweging ontstaat. Een beweging die nauwelijks zichtbaar is en waarin iedereen verantwoordelijkheid draagt.
Met de gevestigde geestelijke orde bedoel ik de instituten en daaraan verbonden denominaties hoe wij dat in de loop der eeuwen hebben vorm gegeven en instant hebben gehouden.
Ik twijfelde even om dit te benoemen, maar dit was een religieuze gedachte van tolerantie. Het is juist dit instituut  die het systeem faciliteert.

De taak van de gemeente staat duidelijk beschreven in Mattheüs 28:19: 'Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.'
Ook Paulus is hierover zeer duidelijk tegen Timoteüs: 'Gij dan, mijn kind, wees krachtig in de genade van Christus Jezus, en wat gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, vertrouw dat toe aan vertrouwde mensen, die bekwaam zullen zijn om ook anderen te onderrichten.' Tim.2:1-2

Het gaat dus over doorgeven van hetgeen wij ontvangen hebben!
Voor alle duidelijkheid: Het is niet mijn bedoeling de huidige kerk te demoniseren, want de huidige kerk heeft haar functie gehad en heeft gelovigen voortgebracht. Dit is veel meer om aan te geven dat de huidige vorm haar houdbaarheidsdatum heeft bereikt en dat de nieuwe wijn enkel behouden blijft in nieuwe zakken. Met elkaar moeten we op zoek naar de nieuwe wijn en Jezus zal zelf de nieuwe zakken vorm geven.
Volgende keer wil ik schrijven over de vraag: 'Wat zijn de sleutels tot de vergeten strategie van Jezus en Zijn apostelen?'


Danken en bidden

* Heer wij willen U danken dat U Uw kerk bouwt.

* Natuurlijk danken wij U ook voor de kerk van dit moment in ons land. Deze kerk zit vol met broeders en zusters.

* Heer wij danken U dat U steeds weer werkt door een nieuwe beweging. Zoals destijds vanuit 95 stellingen van Maarten Luther een nieuwe beweging ontstond, zal ook in deze tijd een nieuwe beweging ontstaan.

* Heer U doet nieuwe wijn in nieuwe zakken. Wij danken U dat als U Uw nieuwe wijn uitstort, zichtbaar zal worden wat de oude zakken zijn, omdat deze scheuren.

* Heer wij danken U dat we mogen leren uit het boek Handelingen hoe de nieuwe zakken hun nieuwe wijn kunnen behouden.

* Heer wij danken U voor een gemeenschap die op zal staan vanuit de bestaande kerken in geest en in waarheid.


Maak een gratis website.