De wijsheid die van boven is, is vol van barmhartigheid en goede vruchten
De wijsheid die van boven is, is vol van barmhartigheid en goede vruchten.
Lezen Jakobus 3: 13 - 4: 10
Vorige week spraken we met elkaar over de thermometer van barmhartigheid.
We zagen toen dat Jezus 2x een uitspraak uit Hosea 6:6 gebruikt: 'Want Ik vind vreugde in goedertierenheid (barmhartigheid) en niet in offer, in kennis van God meer dan in brandoffers!'
Om ware barmhartigheid te tonen, hebben we dus kennis van God nodig, wijsheid van boven.
We kunnen ons afvragen: 'Hoe krijgen we die wijsheid van boven?'
Jakobus 3: 13 stelt min of meer dezelfde vraag: 'Wie is wijs en verstandig onder u?'
Het antwoord komt er direct achteraan: 'Laat hij uit zijn goede levenswandel zijn werken laten zien, in zachtmoedige wijsheid.'
Het fundament van wijsheid vinden we terug in Spreuken 9: 10: 'Het beginsel van wijsheid is de vreze des HEEREN en de kennis van de heiligen is inzicht.'
Wie hebben de vreze des Heeren en wie zijn de heiligen? Kolossenzen 2:3 zegt: 'In wie al de schatten van de wijsheid en kennis verborgen zijn.'
Jakobus geeft 7 kenmerken van de wijsheid van boven: 'Maar de wijsheid die van boven is, is ten eerste rein, vervolgens vreedzaam, welwillend, voor rede vatbaar, vol barmhartigheid en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd.' Jakobus 3:17
De 7 kenmerken van wijsheid op een rij:
1. reinheid neemt "de eerste plaats" in. De kenmerken hierna vloeien daaruit voort. Reinheid kunnen we als een eerste vereiste beschouwen.
2. Als je de zonde belijdt, ben je weer rein (1Jh 1:9) en kun je vervolgens vreedzaam zijn en vredestichtend je weg gaan. Zo spreekt de Heer Jezus erover in de bergrede, waar op reinheid ook vrede volgt (Mt 5:8-9).
3. Welwillend zijn wil zeggen dat je niet op je rechten gaat staan en dingen voor jezelf opeist.
4. Je bent gezeglijk, dat is voor rede vatbaar en corrigeerbaar.
5. Als je je laat onderwijzen door de wijsheid die van boven is, dan word je vol van barmhartigheid en goede vruchten.
6. Je laat je niet in een bepaald kamp trekken en staat hierdoor bekend als onpartijdig, oftewel boven partijvorming.
7. Je bent ongeveinsd, oftewel geen huichelaar. Je doet je niet anders voor dan je bent.
Bij het overdenken van dit alles werd ik erbij bepaald dat barmhartigheid nooit op zichzelf staat. We kunnen onszelf dan een heel verkeerd beeld van barmhartigheid vormen.
Kennis van God en Zijn woord, vanuit de Geest, is noodzakelijk om ware barmhartigheid te tonen en barmhartig te zijn, zoals de Vader barmhartig is. (Luk.6:37)
Jakobus spreekt in zijn brief tegen de 12 stammen van Israƫl in de verstrooiing. (Jak.1:1) Zij bevinden zich in de wereld. Zij zijn uit elkaar geslagen en hebben geen thuis. Zij zijn ontheemd.
Jakobus ziet en hoort van een grote mate van wereldgelijkvormigheid, daarom bevat deze brief veel waarschuwingen en een oproep voor een zuivere levenswandel in Jezus Christus.
Geldt geestelijk gezien niet exact hetzelfde voor de gemeente van Jezus Christus?
Jakobus roept op om de ruzies, de onenigheid, de bitter afgunst, het eigen belang, de begeerte en de daarmee gepaard gaande strijd, achterwege te laten en nederig van hart te worden: 'Verneder u voor de Heere, en Hij zal u verhogen.' Jakobus 4:10
Barmhartigheid begint altijd bij Hem. Als fundament hebben wij Zijn wijsheid nodig, daarom zegt Hij ook: 'En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.' Jakobus 1:5
Danken en bidden:
* Dank U wel Heer dat U ons traint in barmhartigheid. Dat barmhartigheid niet op zichzelf staat en enkel een liefdesuiting is.
* Dank U wel dat we ook barmhartigheid mogen leren kennen als een onderdeel van een vrucht. Een vrucht van gerechtigheid, die in vrede wordt gezaaid, voor hen die vrede stichten.
* Dank U wel Heer dat U in de eerste plaats barmhartig bent naar ons. Zo mogen wij barmhartigheid leren kennen als genade en zo kunnen wij stellen dat U, Heer Jezus, de barmhartigheid in persoon bent.